Przyznanie odszkodowania dla opozycjonisty za areszt i represje PRL - wyrok z uzasadnieniem
Klient kancelarii w 1982 roku za działalność opozycyjną przeciwko ówczesnej władzy został skazany na karę dziewięciu miesięcy ograniczenia wolności z jednoczesnym zobowiązaniem do nieodpłatnego wykonania dozorowanej pracy fizycznej na cele publiczne w wymiarze 24h miesięcznie.
Uznany przez ówczesny Sąd za winnego został ukarany za przeciwstawianie się wprowadzeniu stanu wojennego oraz walkę z władzą komunistyczną. Razem z innymi członkami NSZZ "Solidarność" prowadził działalność związkową, sporządzali i kolportowali ulotki nawołujące do akcji protestacyjnych oraz malowali hasła na murach budynków. W związku z prowadzonym postępowaniem dotyczącym działalności opozycyjnej był tymczasowo aresztowany i wielokrotnie przesłuchiwany, podczas przesłuchań stosowana była wobec niego przemoc fizyczna i psychiczna. Represje doprowadziły do zwolnienia dyscyplinarnego z pracy, problemów finansowych oraz zmusiły opozycjonistę do wyjazdu za granicę.
Na podstawie ustawy z dnia 23 lutego 1991 r. o uznaniu za nieważne orzeczeń wydanych wobec osób represjonowanych za działalność na rzecz niepodległego bytu Państwa Polskiego klient złożył wniosek o stwierdzenie nieważności orzeczenia z 1982 roku wydanego przez polskie organy ścigania i wymiar sprawiedliwości. Sąd Okręgowy w Lublinie po rozpoznaniu wniosku postanowił uznać orzeczenie z 1982 roku za nieważne. Następnie działając w imieniu klienta kancelaria wniosła o zasądzenie od Skarbu Państwa na rzecz klienta zadośćuczynienia za doznane krzywdy psychiczne i fizyczne wynikłe z niesłusznego stosowania środków przymusu w postaci tymczasowego aresztowania oraz krzywdy wynikłe z postanowień ówczesnego wyroku.
Sąd Okręgowy w Lublinie w IV Wydziale Karnym po rozpoznaniu sprawy z wniosku o zadośćuczynienie zasądził od Skarbu Państwa na rzecz wnioskodawcy kwotę 29 tys. zł, wraz z ustawowymi odsetkami, tytułem zadośćuczynienia za krzywdę doznaną wskutek wykonania środka zapobiegawczego w postaci tymczasowego aresztowania oraz wykonania kary ograniczenia wolności.
akta IPN Lu ##/1 stanowiące kopię akt II K ##/82 SR w Kraśniku, zdigitalizowane na płycie, w szczególności z tomu I:
-informacja z rejestru skazanych Ministerstwa Sprawiedliwości (k.129)
k. 23
W wyniku podjętych czynności operacyjnych ustalono grupę młodych mężczyzn z Kraśnika związanych z NSZZ "Solidarność", którzy mieli podejmować się ich wytwarzania i kolportacji. Wśród nich był też, wówczas osiemnastoletni, #### ####.
- postanowienie o wszczęciu śledztwa z dnia 23.02.1982 r. (k. 23-24)
informacyjne wyjaśnienia #### ####
zeznania #### ####
zeznania #### ####
k. 28v-30v
k. 30v-31
k. 45v-46
Następnego dnia #### #### przewieziony został do Lublina, gdzie początkowo osadzono go w celi dwuosobowej w budynku Komendy Milicji Obywatelskiej przy ulicy Północnej. Stamtąd doprowadzono go do Prokuratury Wojewódzkiej, gdzie w dniu 24 lutego 1982r. przedstawiono mu zarzuty popełnienia czynów z art. 49 dekretu o stanie wojennym w zw. z art. 282 d.k.k. w zw. z art. 10 § 2 d.k.k. oraz z art. 237 d.k.k. i przesłuchano. #### #### nie zgłaszał zastrzeżeń co do sposobu przeprowadzenia tejże czynności.
W tym samym dniu Prokurator prowadzący śledztwo zastosował wobec ww. środek zapobiegawczy w postaci tymczasowego aresztowania.
-karta zatrzymania osoby (k. 122);
-postanowienie o przedstawieniu zarzutów z dnia 24.02.1982r. (k.115-116);
-protokół przesłuchania podejrzanego (k. 117-121);
-postanowienie o tymczasowym aresztowaniu z dnia 24.02.1982r. (k.125-126)
zeznania #### ####
zeznania #### ####
zeznania #### ####
k. 28v-30v
k. 30v-31
k. 45v-46
W trakcie pobytu w Areszcie Śledczym wnioskodawcy zezwolono na widzenie z matką. Był on również uprawniony do codziennych spacerów i korzystania raz w tygodniu z kąpieli.
Od momentu osadzenia w Areszcie Śledczym #### #### nie był już przesłuchiwany, nie był również poddawany szykanom. Odczuwał on jedynie dyskomfort związany z faktem pozbawienia wolności.
-nakaz przyjęcia do Aresztu Śledczego z dnia 24.02.1982r. (t.1, k.123-124);
informacyjne wyjaśnienia #### ####
k. 28v-30v
-postanowienie SR w Kraśniku z dnia 1 kwietnia 1982r. (k. 14-15);
-nakaz zwolnienia z Aresztu Śledczego w Lublinie (k. 22-23);
- potwierdzenie odbioru nakazu zwolnienia przez Naczelnika AŚ w Lublinie (k.28)
1) w okresie od 13 grudnia 1981 roku do 22 lutego 1982 roku w Kraśniku województwa lubelskiego działając wspólnie z innymi osobami, jako członek NSZZ "Solidarność", którego działalność została zawieszona, nie odstąpił od działalności związkowej, sporządzał własnoręcznie pismem odręcznym w imieniu tego związku ulotki, w których nawoływał do akcji protestacyjnych, następnie kolportował je na terenie miasta, tj. przestępstwa z art. 49 ust. 1 dekretu z dnia 12 grudnia 1981 roku o stanie wojennym w zw. z art. 282 d.k.k. w zw. z art. 49 ww. dekretu art. 10 § 2 d.k.k.;
2) w okresie i miejscu jak w punkcie I działając wspólnie z innymi osobami malował na murach budynków hasła znieważające organa milicji obywatelskiej, tj. o przestępstwo z art. 237 d.k.k.
Za powyższe występki #### #### skazany został na karę łączną sześciu miesięcy ograniczenia wolności z jednoczesnym zobowiązaniem nieodpłatnego wykonywania dozorowanej pracy fizycznej na cele społeczne w wymiarze 24 godzin miesięcznie. Na poczet tej kary zaliczono mu okres tymczasowego aresztowania od dnia 22 lutego 1982 r. do dnia 5 kwietnia 1982 r., przyjmując za równoważny trzem miesiącom ograniczenia wolności.
- akt oskarżenia z dnia 23 marca 1982r. (k. 347-353);
- wyrok SR w Kraśniku z dnia 21.06.1982r. wraz z uzasadnieniem (k. 113-118, 120-123;
Postanowieniem z dnia 18 stycznia 1983r., wydanym w sprawie o sygn. akt II Wo ##/82, Sąd Rejonowy w Kraśniku, na skutek wniosku złożonego przez kuratora sądowego, zwolnił #### #### od reszty orzeczonej względem niego kary ograniczenia wolności (mimo de facto odbycia jej w całości przy uwzględnieniu dokonanego zaliczenia).
-skierowanie do wykonywania nieodpłatnej dozorowanej pracy na cele publiczne (k. 4);
- notatki urzędowe (k. 7-10);
- karta pracy (k. 11)
- postanowienie SR w Kraśniku z dnia 18.01.1883r. (k. 19-20)
Informacyjne wyjaśnienia #### ####
k. 28v-30v
Wnioskodawca miał przeświadczenie, że został niesprawiedliwie potraktowany przez ówczesny system.
Analiza akt IPN Lu ##/1, jak również treść wyroku Sądu Rejonowego w Kraśniku z dnia 21 czerwca 1982r. nie pozostawia wątpliwości, że proces karny przeciwko #### #### stanowił represję za działalność na rzecz niepodległego bytu Państwa Polskiego. Zostało to także potwierdzone prawomocnym postanowieniem Sądu Okręgowego w Lublinie IV Wydziału Karnego z 3 sierpnia 2021 r.,
Uwzględniając powyższe okoliczność oraz odpowiedzialność Skarbu Państwa kształtującą się w oparciu o zasadę ryzyka nie ma najmniejszych wątpliwości, iż żądanie wnioskodawcy zadośćuczynienia w związku z tym niesłusznym skazaniem – co do zasady - jest słuszne.
Przy szacowaniu wysokości zadośćuczynienia Sąd miał na uwadze, iż łączy czas pozbawienia wolności wnioskodawcy wynosił 43 dni, zaś orzeczona względem niego kara ograniczenia wolności wykonywana była w okresie trzech miesięcy w łącznym wymiarze 72 godzin.
Sąd uwzględnił fakt, iż #### #### w chwili zatrzymania był osobą młodą, która pozostając na wolności nie miał kontaktów ze środowiskiem kryminalnym. Tymczasowe aresztowanie było jego pierwszą stycznością z warunkami i środowiskiem panującym w jednostkach penitencjarnych. Elementem, który rzutuje na ocenę doznanej krzywdy i wysokości zadośćuczynienia jest niewątpliwie fakt, że pozbawienie wolności, a następnie skazanie wnioskodawcy było przez niego niezawinione, niesłuszne, a wręcz przeciwnie było „zapłatą” za postawę patriotyczną, co dodatkowo wzmacniało poczucie jego krzywdy.
Stosownie izolacyjnego środka zapobiegawczego, a następnie też wykonywanie kary ograniczenia wolności za tak "błahe" zachowanie niewątpliwie rodziło frustrację i negatywnie wpływało na stan psychiczny wnioskodawcy. Przy ustalaniu wysokości zadośćuczynienia wzięto także pod uwagę brak kontaktu z najbliższymi i informacji o rodzinie, psychiczne konsekwencje procesu karnego i konieczności wykonywania nieodpłatnych dozorowanych prac na cele społeczne.
W trakcie pobytu w Areszcie Śledczym wnioskodawca osadzony został początkowo w celi zagrzybionej i nienależycie ogrzewanej, jednakże na jego wniosek został on przeniesiony i nie zgłaszał już jakichkolwiek zastrzeżeń. Pamiętać przy tym należy, iż warunku panujące w polskich zakładach karnych w latach osiemdziesiątych były trudne. Przepełnione cele, wilgoć, brak kontaktu z bliskimi, oderwanie od życia rodzinnego, towarzyskiego i zawodowego, ograniczenia w pomocy materialnej, doznane upokorzenia, niewątpliwie potęgowały poczucie pokrzywdzenia wnioskodawcy. Sąd miał również na uwadze okoliczności, iż kara ograniczenia wolności faktycznie wykonywana była wobec #### #### przez okres trzech miesięcy i pomimo iż była ona niesłuszna, nie wiązała się jednak z jego szczególnym udręczeniem.
Jak stwierdził Sąd Apelacyjny w Szczecinie w wyroku z dnia 22 listopada 2018 r. w sprawie o sygnaturze akt II AKa 174/18 "funkcja kompensacyjna zadośćuczynienia sprawia, iż z jednej strony - nie może mieć ono jedynie charakteru symbolicznego, zaś z drugiej - nie może być nadmiernym ekwiwalentem pieniężnym w stosunku do krzywdy i być źródłem nieuzasadnionej korzyści majątkowej".
Mając na uwadze powyższe, Sąd uznał za zasadne przyznanie wnioskodawcy zadośćuczynienia w kwocie 29.000 złotych. Kwota ta jest adekwatna dla zrekompensowania krzywdy, której doznał #### #### w czasie pobytu w areszcie śledczym oraz po jego opuszczeniu w czasie wykonania kary. W ocenie Sądu za godne i sprawiedliwe uznać należy ustalenie świadczenia należnego wnioskodawcy na kwotę 500 zł za każdy dzień pozbawienia wolności (21.500 zł), a także 2500 zł za każdy miesiąc efektywnego odbywania kary ograniczenia wolności (tj. nieco ponad 100 zł za godzinę wykonanej pracy).
W obecnych realiach społeczno-gospodarczych osoba, która uzyskuje dochód w kwocie 100 zł za godzinę pracy, lub nawet 500 zł dziennie postrzegana jest jako zarabiająca na wysokim poziomie. Ustalenie zadośćuczynienia w wysokości przekraczającą przyznaną przez Sąd kwotę, choćby w wymiarze wskazanym przez pełnomocnika wnioskodawcy, nie byłoby zasadne. Rekompensata przyznawana za doznane krzywdy nie może być oderwana od poziomu zamożności społeczeństwa, średniej stopy życia, a także podstawowych wskaźników ekonomicznych.